Panowanie nad popędami wiąże się z inteligencja emocjonalną czyli rozwojem wyższym:
„Inteligencja emocjonalna jest to zespół cech, różnego rodzaju uzdolnień takich jak zdolność motywacji i wytrwałość w dążeniu do celu mimo niepowodzeń, umiejętność panowania nad popędami i odłożenia na później ich zaspokojenia, regulowania nastroju i nie poddawania się zmartwieniom upośledzającym zdolność myślenia, wczuwania się w nastroje innych osób i optymistycznego patrzenia w przyszłość.
Jest to zdolność do radzenia sobie ze stresem, skuteczne panowanie nad takimi emocjami i nastrojami jak strach, gniew, depresja, zdolność do motywowania siebie w zmieniającym się środowisku emocjonalnym, jak i zdolność do motywowania innych.
O sukcesie życiowym i życiowej satysfakcji, w większym stopniu decyduje inteligencja emocjonalna, niż iloraz inteligencji IQ. Osoby o rozwiniętej inteligencji emocjonalnej, mogą odnosić znaczne sukcesy życiowe, nawet jeśli nie posiadają tak wysokiego ilorazu IQ. Ci zaś, którzy posiadają wysoki stopień IQ powinni równocześnie rozwijać się emocjonalnie, ponieważ właśnie to umożliwi im konstruktywne wykorzystywanie swoich zdolności. Niekiedy posiadanie wysokiego IQ przyczynia się do lekceważenia sfery emocji i nie rozwijania inteligencji emocjonalnej, co jest błędem.
Do inteligencji emocjonalnej zalicza się trzy główne grupy kompetencji:
Kompetencje psychologiczne (relacje z samym sobą) - samoświadomość, samoocena, samokontrola, samoregulacja
Kompetencje społeczne (relacje z innymi) - empatia, asertywność, perswazja, współpraca
Kompetencje prakseologiczne (inaczej kompetencje działania - nasz stosunek do działań, wyzwań i zadań) - motywacja, zdolności adaptacyjne, sumienność.”
https://mfiles.pl/pl/index.php/Inteligencja_emocjonalna - macie tam bibliografię. Mam książkę o inteligencji emocjonalnej ale wybaczcie nie mam czasu szukać bezpośrednio.
@Sydey proszę:
„U podłoża emocjonalno-popędowej aktywności mózgu leżą według Pankseppa emocjonalne procesy pierwotne, które mają charakter instynktowy i są formą ewo- lucyjnej „pamięci”. Pamięć ta potrzebna jest ssakom do przetrwania w środowisku. Procesy pierwotne powiązane są z ośrodkami podkorowymi położonymi na niższych piętrach mózgu, głównie w jego części przyśrodkowej [19, 33, 36]. Pierwotne pro- cesy emocjonalne obejmują: afekty sensoryczne (emocje wywoływane przez bodźce zmysłowe – uczucie przyjemności lub odrazy), afekty homeostatyczne (pochodzące ze stymulacji interoceptywnej – głód, pragnienie itp.) oraz afekty emocjonalne (emocje i motywacje przeżywane w działaniu, tzw. Emocje-w-Działaniu). Na wyższym piętrze życia psychicznego sytuują się wg Pankseppa procesy wtórne, które modyfikują proce- sy pierwotne. Procesy wtórne to przede wszystkim pamięć i uczenie się. Ich ośrodki położone są bardziej dogłowowo i bocznie. Panksepp sytuuje je w/pomiędzy takimi strukturami, jak ciała migdałowate, jądro półleżące i jądra podstawy. Behawioryzm, neuronauka badająca zachowania, uczenie oraz warunkowanie, zajmuje się tym pię- trem emocji. Procesy trzecie obejmują funkcje poznawcze, myśli i planowanie, ale także refleksyjność, regulację emocji oraz „wolną wolę”, czyli to co Panksepp nazywa Intencją-w-Działaniu, a Fonagy mentalizacją [23]. Procesy te powiązane są z ośrodka- mi zlokalizowanymi głównie w korze czołowej. Procesy pierwotne, określane przez Pankseppa jako anoetyczne, są emocjonalno-popędową, nieuwarunkowaną podstawą życia. Procesy wtórne (noetyczne) oparte są na wiedzy (uczeniu się, warunkowaniu, habituacji, sensytyzacji), procesy trzecie (autonoetyczne) na samowiedzy (refleksji).
W modelu Pankseppa istotną funkcję odgrywają relacje pomiędzy poszczególnymi procesami, które nie są izolowanymi funkcjami, ale piętrami przetwarzania tego samego procesu psychicznego, w którym pierwotny i nieświadomy entuzjazm popędu nabiera charakteru bardziej refleksyjnego i dowolnego. Co więcej, procesy trzecie umożliwia- ją integrację elementów poznawczych z afektywnymi, które dopiero wtedy stają się rozpoznawalne dla refleksji i wglądu. W hierarchicznym modelu umysłu Panksepp używa pojęć zagnieżdżenie i cyrkularność do opisu interakcji powyższych procesów przebiegających oddolnie (bottom-up) i odgórnie (top-down).”
https://mfiles.pl/pl/index.php/Inteligencja_emocjonalna
Polecam artykuł jeśli nie rozumiesz anatomiii mózgu możesz otworzyć atlas anatomii albo google grafika i przybliży ci to gdzie jest kora gdzie ciało migdałowate gdzie reszta itd itp.